Најчешћа питања
Најчешћа питања
10. Да ли физичка лица могу пореску пријаву ПП ОПО (издавање сопствених непокретности другим физичким лицима) да предају у папирном облику или само електронски?
Пореска пријава на обрасцу ПП ОПО подноси се у електронском облику или у писменом облику непосредно надлежној организационој јединици ПУ на чијој територији се налази непокретност. Изузетно, ПП ОПО можете поднети путем поште уколико не постоји могућност за електронско или непосредно подношење пријаве.
Пореска пријава се подноси у року од 30 дана од дана остваривања прихода, и у том року се врши и плаћање исказаног пореза.
Надлежна организациона јединица којој је непосредно предата пореска пријава у писменом облику истог дана врши унос података у информациони систем ПУ, уз присуство подносиоца пријаве и обавештава га о додељеном броју пријаве, броју одобрења за плаћање пореске обавезе и јединственом уплатном рачуну за уплату.
Корисничко упутство за подношење ПП ОПО можете прочитати на интернет страници Пореске управе www.purs.gov.rs, одељак Физичка лица/Преглед прописа/Корисничка упутства.
9. Како могу да добијем пореске картице рачуна јавних прихода Пореске управе?
Информације о стању на појединачним пореским рачунима (упит стања) порески обвезник може добити на два начина: преко портала еПорези (за текућу годину) и од Контакт центра.
Преко портала еПорези порески обвезник може преузети упит стања за текућу годину уколико поседује квалификовани електронски сертификат. Бира опцију „Упит стања“, изабере синтетику или аналитику. Уноси мејл адресу и иде на опцију „Пошаљи захтев за проверу стања“. Након тога добија обавештење на унету мејл адресу, а картице се преузимају искључиво преко портала еПорези.
Преко Контакт центра порески обвезник може добити картице из текуће године као и картице из ранијих година, односно од 2003. године.
Позивом Контакт центра на телефоне 0700-700-007 или 011/6969-069, избором опције 2 – упит стања, достављате захтев за добијање појединачних информација о стању на пореским рачунима које ће бити прослеђене наредног дана на мејл адресу.
За услугу добијања информација о стању на појединачним пореским рачунима преко Контакт центра порески обвезник прво мора да се региструје подношењем ЕКПЛ/ЕКФЛ обрасца Пореској управи. ЕКПЛ/ЕКФЛ обрасци за регистрацију се налазе на веб сајту Пореске управе на страници http://www.purs.gov.rs/kontakt/kontakt-centar/pojedinacne-informacije.html.
Попуњен, потписан и скениран образац можете доставити електронским путем на мејл адресу kc-ekpl@purs.gov.rs или поштом на адресу: Пореска управа, Поштански фах 93, Цара Душана 145, Земун.
8. Како се подноси и попуњава пореска пријава за утврђивање пореза и доприноса за обавезно социјално осигурање самоопорезивањем на приходе од самосталне делатности на обрасцу ППДГ-1С?
Од 01. јануара 2017. године пореска пријава ППДГ-1С подноси се искључиво у електронском облику преко портала Пореске управе.
Предузетник који води пословне књиге дужан је да пореску пријаву и порески биланс поднесе надлежном пореском органу најкасније до 15. априла године која следи години за коју се утврђује порез.
Уз пријаву се подноси порески биланс на Обрасцу ПБ 2 за порески период за који се подноси и пореска пријава ППДГ-1С.
Датум доспелости за плаћање разлике износа коначно утврђене обавезе и плаћених аконтација за порески период је најкасније до 15. априла године која следи години за коју се утврђује порез, односно дан подношења пријаве у случају када се пријава подноси пре 15. април године која следи години за коју се утврђује порез.
Корисничко упутство за подношење у електронском облику пореске пријаве за утврђивање пореза и доприноса за обавезно социјално осигурање самоопорезивањем на приходе од самосталне делатности на обрасцу ППДГ-1С можете пронаћи на интернет страни Пореске управе https://www.purs.gov.rs/preduzetnici/pregled-propisa/korisnicka-uputstva.html.
Уколико је пријава попуњена у складу са Корисничким упутством, а и даље постоји проблем са подношењем ове пријаве, можете се обратити Контакт центру на телефон 0700-700-007, за позиве са мобилног телефона 011/6969-069, како би Вам пружили помоћ при подношењу и попуњавању пореске пријаве.
7. Како остварити право на повраћај преплате (више или погрешно плаћеног пореза)?
Захтев за повраћај преплате (више или погрешно плаћеног пореза, односно споредних пореских давања) порески обвезник може поднети у електронском облику преко портала Пореске управе или у писменом облику - непосредно или путем поште.
Израдом посебне електронске апликације пореским обвезницима је омогућено подношење захтева за повраћај/прекњижавање преплате (више или погрешно плаћених) јавних прихода у електронској форми преко портала Пореске управе од 04.01.2021. године.
Решење о повраћају и прекњижавању достављаће се пореским обвезницима у електронској форми у пореско сандуче.
Пореским обвезницима је омогућено да захтев за повраћај и прекњижавање више или погрешно плаћеног пореза Пореској управи и даље могу поднети у писменом облику - непосредно или путем поште.
Пореска управа има обавезу да по захтеву донесе решење без одлагања, а најкасније у року од 15 дана од дана пријема захтева, ако пореским законом није друкчије уређено.
Пореска управа ће одлучити по захтеву најкасније у року од 15 дана од дана пријема захтева и по спроведеном поступку, уколико је захтев основан, донеће решење којим се одобрава повраћај средстава. Уколико се у року од 30 дана од дана пријема захтева не изврши повраћај, имате право и на камату која се обрачунава на износ више плаћеног пореза. Изузетно, ако је основ за повраћај поништено односно измењено решење или други акт о задужењу, камата се обрачунава од дана уплате пореза.
6. Како се предузетник опредељује за исплату личне зараде?
Предузетник и предузетник пољопривредник може да се определи за исплату личне зараде. У том случају дужан је да у електронском облику, преко портала Пореске управе достави обавештење најкасније до 15. децембра текуће године за период од 1. јануара наредне године.
Лице које започне обављање делатности, обавештење о опредељењу да врши исплату личне зараде подноси искључиво у моменту регистрације надлежној организацији која води регистар привредних субјеката, која ће тај захтев проследити Пореској управи.
Лица која се не региструју код организације која води регистар привредних субјеката, определење да врше исплату личне зараде подносе у електронском облику преко портала Пореске управе, у року од пет дана од дана регистрације у Пореској управи, односно дана доделе ПИБ, а најкасније до 31. децембра текуће године (односи се на обвезнике којима је ПИБ додељен након 26.12.).
Опредељење не може да се мења током пореског периода. Ако се предузетник определи да престане са исплатом личне зараде, дужан је да о томе у електронском облику, преко портала Пореске управе достави обавештење до 15. децембра текуће године.
5. Ко плаћа и подноси пореску пријаву код продаје моторног возила између два правна лица или између правног и физичког лица?
У случају преноса права на употребљаваном моторном возилу који се врши између правног и физичког лица, односно између два правна лица, обвезник пореза на пренос апсолутних права је КУПАЦ.
Обвезник пореза на пренос апсолутних права подноси пореску пријаву на обрасцу ППИ-4 - Пореска пријава за утврђивање пореза на пренос апсолутних права, осим на непокретности.
Пореска пријава ППИ-4 подноси се у електронском облику преко портала Пореске управе еПорези, у ком случају је неопходно да подносилац поседује квалификовани електронски сертификат са чипом издатим од стране једног од сертификационог тела у Републици Србији. У исту сврху се могу користити и интернет киосци који постоје у свим филијалама Пореске управе.
Приликом подношења пријаве у електронском облику пратећа документација се скенира и доставља уз пријаву електронским путем. Пореска пријава се подноси у електронском облику када је порески обвезник – купац правно лице.
У случају преноса права на употребљаваном моторном возилу између правног и физичког лица, када је порески обвезник – купац физичко лице, пореска пријава се може поднети у електронском облику и у папирном облику непосредно или путем поште надлежној филијали Пореске управе према пребивалишту купца.
4. У којим случајевима предузетник - паушалац не подноси пореску пријаву ППДГ-1Р?
Почев од 2023. године пореска пријава ППДГ-1Р не подноси се у следећим ситуацијама:
- Почетак обављања самосталне делатности;
- Престанак обављања самосталне делатности;
- Прекид обављања самосталне делатности;
- Наставак обављања самосталне делатности након привременог прекида;
- Промена власника радње;
- Промена седишта;
- Промена шифре делатности;
- Прелазак из опорезивања на стварни приход у паушално опорезивање (изузетно: предузетник друго лице коме престане статус ПДВ обвезника дужан je да уз захтев за паушално опорезивање поднесе и пореску пријаву ППДГ-1Р).
У наведеним случајевима, предузетник паушалац више нема обавезу да подноси ППДГ-1Р пријаву уколико се наведена промена односи на период после 01.01.2023. године.
Решење о утврђивању пореске обавезе доноси се аутоматским путем.
За промене које су извршене пре наведеног датума и даље постоји обавеза подношења пореских пријава са одговарајућим основом за подношење пријаве.
3. Шта је потребно од документације за доделу ПИБ-а нерезидентном правном и физичком лицу?
Потребна документација за доделу ПИБ нерезидентном правном лицу:
- Пријава за регистрацију правног лица и пословних јединица - Образац ПР-1;
- Пореско пуномоћје - оверен превод од стране судског преводиоца и фотокопија пуномоћја на изворном језику (уколико је порески пуномоћник адвокат, пуномоћје на српском језику се оверава његовим печатом);
- Оригинал овереног превода акта о регистрацији као и фотокопија истог на изворном језику;
- Доказ - изјава због чега је неопходан ПИБ.
Потребна документација за доделу ПИБ нерезидентном физичком лицу:
- Пријава за регистрацију физичког лица нерезидента - Образац ПР-3;
- Пореско пуномоћје оверено код нотара (уколико је порески пуномоћник адвокат, пуномоћје на српском језику се оверава његовим печатом). Уколико је пуномоћје дато на изворном језику прилаже се фотокопија истог и превод оверен од стране судског преводиоца.
- Оверена копија пасоша или личне карте;
- Доказ - изјава због чега је неопходан ПИБ.
2. Ко нема обавезу да поднесе пореску пријаву за годишњи порез на доходак грађана ПП ГПДГ?
Она физичка лица којима је доходак за опорезивање годишњим порезом на доходак грађана 0 динара (поље 3.12 Обрасца ПП ГПДГ) немају обавезу подношења пореске пријаве ПП ГПДГ.
Напомињемо да физичка лица која су 31.12.2024. године имала мање од навршених 40 година живота годишњи збир зарада и опорезивих прихода од самосталне делатности и прихода од ауторских права, права сродних ауторском праву и права индустријске својине, претходно умањених за плаћене порезе и доприносе, додатно се умањују за 4.874.508, а највише до износа збира зарада и наведених опорезивих прихода. И ова физичка лица, код којих је након посебног умањења за обвезнике млађе од 40 година, на пољу 3.12 пореске пријаве (доходак за опорезивање) 0 динара немају обавeзу подношења пореске пријаве ПП ГПДГ.
1. Да ли је обвезник фискализације у обавези да штампа и чува дневне извештаје када има промета? И када нема промета?
Увођењем новог модела фискализације не постоји обавеза штампања дневних и периодичних извештаја, већ се сви подаци о промету могу претражити у Електронском сервису за фискализацију. Електронски сервиси за фискализацију представљају портал преко кога обвезници фискализације могу да управљају свим значајним активностима везаним за еФискализацију.
Електронски сервиси за фискализацију служи за обављање административних послова и помоћу овог сервиса моћи ћете да пратите своју основну пословну администрацију:
- прегледате све издате фискалне рачуне ,
- прегледате укупне износе по пословном простору и сваком безбедносном елементу,
- надгледате ниво активности сваког пословног простора и безбедносног елемента.